Bokbloggsjerka; den hyllade boken jag avskydde.

jerka11Veckans bokbloggsjerka lyder:

Kan du ge exempel på en hyllad bok som du avskydde eller som du inte alls förstod dig på?

Jonathan Franzens Frihet fick lysande recensioner och mitt hjärta tog ett stort glädjeskutt när min bibliotek köpte in den. Äntligen skulle jag få läsa boken som beskrevs som årets litterära höjdpunkt. Jag började läsa och läste en bit. Sen la jag ifrån mig boken och nästa gång jag tog upp den mindes jag ingenting av det jag läst. Så jag började om. Och scenariot upprepade sig gång på gång. Någonstans bland välvattnade gräsmattor och vitmålade staket kvävdes all min läslust.

Tillslut bestämde jag mig för att lämna tillbaka boken oläst. Då först kände jag frihet.

 

10 svar till “Bokbloggsjerka; den hyllade boken jag avskydde.

  1. Intressant! Frihet står på min önskelista enbart baserat på vad jag läst om den. Kanske bäst att låna den på biblioteket och prova så istället… Den är ju rätt tjock!

  2. Räddaren i nöden (Catcher in the Rye) av Salinger kändes som en helt onödig bok för mig!

    Aprilhäxan tyckte jag om trots de overkliga inslagen.

Lämna en kommentar