Dark side – Belinda Bauer

Jag har läst Belinda Bauers Dark Side och känner mig lite som om jag varit väldigt trött eller kanske onykter (vilket är lite underligt eftersom jag avstår alkohol).

Boken utspelar sig i en liten by på den engelska landsbygden där en äldre kvinna hittas mördad i sin säng. Det är en historia om den lokala polisen Jonas Holly och om hans sjuka hustru Lucy. Och om maktstrukturer och ansvarskedjor på arbetet. Om livet på landsbygden kontra staden, om hur livet kan förändrad på ett ögonblick och om vad som sker inom den som vårdar en sjuk anhörig.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den här boken egentligen. Jag kände väldigt fort att jag skulle ha större behållning av att försöka se på den som en roman om relationer snarare än som en kriminalroman. Om man nu läser de två olika.

Det känns lite som att jag läst två separata böcker. Först ut, första halvan som jag aldrig kom in i. Där jag inte engagerades av berättelsen, miljön eller karaktärerna. Där jag övervägde att inte avsluta boken. Det var något med tempot och med utvecklingen av berättelsen. Den stod och grävde och stampade.

Sen kom andra halvan, fylld med dramatik, fart och fläkt. Karaktärer som fick liv. Saker som tog skruv. Och jag läste med mer glädje, med större intresse. Och boken tog slut och den har följt mig i flera dagar. Inte så mycket för att det var en så fantastisk historia som för att jag känner att jag har ett ansvar mot texten att faktiskt väga min åsikt noga.

Jag tyckte inte om boken. Den tilltalade inte mig helt enkelt. Jag förstod tidigt vem mördaren och jag kände mig inte övertygad om karaktärerna eller landsortslivet som porträtterades. Det är detaljer i sammanhanget som helt enkelt inte föll i god jord. Jag tycker berättelsen saknade driv alldeles för länge och att den fokuserade på fel saker för ofta.

Jag är glad att jag faktiskt avslutade boken, för andra halvan ger en helt annan dimension till helheten. Jag är glad att jag vägt boken och dess byggstenar och värderat det arbete som ligger däri. Och att jag kan dra slutsatsen att även om det inte är något direkt fel på hantverket så föll det mig inte i smaken.

Kommentera

