Novellvågen böljar vidare

Jag har hoppat på Novellvåg 2013 som anordnas av Och dagarna går. Jag har läst några kortnoveller från Tidningen Skrivas novelltävlingar. Jag har funderat över vad som räknas som en novell och vad jag redan har läst i novellväg. Och så har jag lyssnat på Jonas Karlssons ”Spår i Snön” på Spotify.

Spår i Snön är en liten novell med ett stort innehåll. En man följer en liten pojkes fotspår och på sin väg spelar han ett helt samhälle och deras människoöden. Det är vackert, det är spännande och stundvis smärtsamt. En historia som lämnar ett stort intryck. Berättelsen följer mig länge efteråt. Jag tänker på den när jag kör igenom okända samhällen. Tänker på all den historia som ryms i varje människa jag passerar. Och jag vill gå på promenad.

Nu är jag väldigt sugen på att läsa Babian av Naja Marie Aidt. Men först ska jag titta in Novellix övriga utbud på Spotify! Vill du också lyssna?  Novellixhitsen hittar du här.

Kommentera

