Sandmannen – Lars Kepler

Häromdagen la jag tassarna på den fjärde kriminalromanen av Lars Kepler, Sandmannen (utgiven av AlbertBonniers, 2012). Jag började bläddra lite disträ och var fast i boken fortare än kvickt. Fyra timmar senare hade jag i en rasande takt läst mig igenom bokens 517 sidor sprängfyllda med gastkramande spänning.

En kall vinternatt hittas en ung man på en järnvägsbro söder om Stockholm. Nerkyld förs han till Södersjukhuset där det visar sig att han är svårt sjuk i legionärssjukan. Mannen är förvirrad och och saknar identitetshandlingar men klarar av att uppge sitt namn. När man inte hittar honom i journalregistret börjar man leta efter patienten i folkbokföringen där man får en träff. Patienten är dödförklarad sedan sju år och ligger begravd på Malsta kyrkogård i Norrtälje församling och har antagits vara ett av seriemördaren Walter Jureks sista offer innan han greps och dömdes till rättpsykiatrisk vård och total isolering.

Den unge mannens vittnesmål tvingar polisen att öppna upp det gamla fallet och nu står fler liv på spel! Det är brådskande, men de kalla ledtrådarna leder ingenstans – nu måste någon ta sig in på säkerhetsenheten och vinna den fruktade seriemördarens förtroende.

Ingen kan gömma sig för Sandmannen. Stanna inte, somna inte. Mardrömmen har bara börjat.

Sandmannen är en riktig bladvändare, den som står inför denna bok bör välja ett tillfälle då man har tid att läsa den från pärm till pärm för det är lätt att tappa tidsperspektivet med denna bok. Denna bok är en symfoni av spänning och med en cliffhanger som får mig att bli otålig inför väntan på nästa bok.

Paret Coelho/Ahndoril som skriver under psudonymen Lars Kepler är mästare på att trollbinda sina läsare, de tidigare tre böckerna om kriminalkommisarie Joona Linna har varit rasande succéer, vilket jag är övertygad om att även Sandmannen kommer att bli.

Med det sagt. Jag läser boken från pärm till pärm och det är ett riktigt bra betyg, men historien är inte särskilt trovärdig och alldeles för komplicerad. Persongalleriet i denna bok är enormt, så stort och detaljerat att det ibland är svårt att skilja karaktärerna åt. Allt ifrån inblandade poliser, antalet offer och deras anhöriga till vårdpersonal och politiker. Det är så många som är direkt inblandade i historien att det hade räckt till många fler böcker. Miljöerna är otroligt detaljerade vilket förvisso ger verklighetstrogenhet och hjälper mig att visualisera boken, men de är för många precis som antalet parallella handlingar.

Sandmannen är gastkramande, nagelbitande, frustrerande och ibland lite förutsägbar, men som helhet är det en otroligt underhållande bok som rekommenderas varmt.

P.S Jag har sovit gott om natten efter Sandmannen, men jag ser mig över axeln en extra gång i mörkret.

Sandmannen kan du köpa hos bl.a Adlibris och Bokus den finns också att köpa som ljudbok, eller att lyssna på via biblioteket på Elib för dig som tycker om ljudböcker!

2 responses to “Sandmannen – Lars Kepler

  1. jag började läsa den när internet slutade att fungera och när jag var klar med boken kom det tillbaka, oerhört lägligt med tanke på att jag inte ville lägga ifrån mig den!

  2. Pingback: Tematrio – Påskdeckare | bokstavkommapunkt·

Kommentera

