Why be happy when you could be normal – Jeanette Winterson

I natt läste jag ut Jeanette Wintersons ”Why be happy when you could be normal?”. Jag har hört otroligt mycket bra om Winterson och såg väldigt mycket fram emot att läsa boken. Så mycket att jag nästan var lite rädd för att läsa den, kanske för att det är så lätt att bli besviken när man har så stora förväntningar.

”Why be happy when you could be normal”, eller ”varför vara lycklig när du kan vara normal” är den osminkade versionen av succen av ”Det finns annan frukt än apelsiner” som publicerades 1985 och som var Wintersons debutroman. Jag har inte läst den och kanske är det just det som var olyckligt, därför att du förutsätts nästan som läsare att ha läst den först för att förstå ”Varför vara lycklig när du kan vara normal”. Om inte annat så känns det som att jag missar en hel massa i de referenser som författaren gör till sitt tidigare författarskap. Hur hon förklarar det ena med en referens till den andra. Och jag som saknar den delen av referensbiblioteket spenderar mycket tid med att fundera över vad jag inte förstår istället för att odelat njuta av boken.

”Varför vara lycklig när du kan vara normal” är en berättelse om jakten efter tillhörighet, om att växa upp i en dysfunktionell familj och inte bli accepterad eller älskad, om längtan efter en moder, om alla de läxor vi lär oss i kärleken och om de läxor om kärlek som vi inte lär oss om vi inte blivit älskade som barn, om kärlek som begrepp och hur den kan te sig, om längtan till något annat, om överlevnad, om vänskap och utanförskap. Det är en berättelse om ett liv, om delar av ett liv och ett experiment kring om hur livet skulle bli om vi kan modellera om det, uppfinna det på nytt. Och priset vi betalar för maskeringen av sanningen. Om hur vi kan hitta gemenskap även i utanförskap. Om att hitta oss själva.

Ja, den har många bottnar, ”varför vara lycklig när du kan vara normal” och jag försöker bära flera uppsättningar av glasögon när jag läser denna. Försöker förstå, relatera och distansera. Det är en gripande och utelämnande berättelse, stundvis hudlös och blödande. Det är en modig och privat berättelse.

En central del i boken är hur litteraturen hjälpte författaren att fly sin verklighet och fylla henne med styrka att gå sin egen väg och skapa sin egen tillvaro. Om hur litteraturen kan öppna upp för en verklighet bortom den upplevda och fylla oss med kraft och mod när det behövs som bäst:

Books, for me, are a home. Books don’t make a home – they are one, in the sense that just as you do with a door, you open a book, and you go inside. Inside there is a different kind of time and a different kind of space. There is warmth there too – a heart. I sit down and I am warm.

Jag tyckte om boken. Jag kommer att läsa mer av författaren, för att hitta det som jag tror att jag inte förstår för att verkligen slukas av denna bok. För jag läser den med distans, undrar efter 90 sidor varför jag tittar på sidnumret och tänker att om jag inte är såld nu så kommer det inte att ske. Jag vill förstå.

Boken hittar du på orginalspråk bla. hos Adlibris och Bokus. På svenska är den utgiven av Wahlström&Widstrand och kan även den köpas bl.a. hos Adlibris och Bokus.

One response to “Why be happy when you could be normal – Jeanette Winterson

  1. Det finns annan frukt än apelsiner är en fin roman som håller att läsa oavsett om man läst annat av Winterson. Jag njöt ohämmat av språket, formuleringarna med meningar så starka som stål.

Kommentera

