När du gör som jag vill – Henrik Fexeus

Tänkvärt om hur det går till när vi går in för att köpa en liter mjölk och finner oss själva på vägen ut från affären med kassarna fulla med tacostillbehör – trots att middagen egentligen skulle vara något helt annat. Om hur hjärnan påverkas för att få dig att fatta beslut du inte trodde att du kunde eller ville fatta och om hur stor betydelse varumärkesplacering egentligen har.

Fundera nästa gång du är på affären varför du väljer en viss produkt och titta noga på hur den är förpackad och varför. Jag har förbannat de stora matvarukedjorna som säljer ekologisk mat inplastad och väl packeterad på plasttråg. Kyckligen förstår jag, inte bananerna.

Nu inser jag att företagen förstås inte har möjlighet att berätta om just hur ekologiska och rättvisemärkta bananerna är utan förpackningen, alltså går de miste om en möjlighet att sälja in sig själva som det medvetna valet för medvetna konsumenter.

Bokens budskap kan hjälpa oss att bli mer medvetna konsumenter, men också att lyckas bättre i förhandlingar och för att få igenom vårt budskap – kanske för att få barnen att äta mer grönsaker?

En bok levererad med en hel del humor, praktiska övningar för att bevisa dess tes och en hel del självdistans. Men såklart, den är ju utformad så för att jag lättare ska ta till mig budskapet. Eftersom författaren, trots sin kompetens inom området, spontanköper en mobiltelefon är det ju inte så konstigt att inte jag kan stå emot den där boken som jag är så nyfiken på – jag är ju faktiskt värd det trots allt!

Förlag: Månpocket

Boken hittar du t.ex hos Adlibris och Bokus

Lämna en kommentar